Minneskort

Som vanligt har jag varit lat och inte orkat skriva nått! Men här kommer de!

Bilden åvan ser ni några minneskort. Tillvänster Secure Digital eller mer känd som SD och till höger, Compct Flash som också har ett kändare namn CF.

Dessa är de vanligaste minneskort som man använder i kameror (Förutom olympus som använder sin egna xd kort).

På minneskorten ovan så är de samma storlek på respektive korttyp fast enda skillnaden är hastigheten! Ju högre hastighet ju dyrare blir korten. Fast ju snabbare korten ju snabbare laddas bilderna in i kortet och in i datorn. Kan säga jag kör med ett 16 GB på 30MB/s och en 8 GB med samma hastighet. Och de räcker gott och väl fast jag fotar sport! Men min pappa som använder 1D måste ha snabbare kort eftersom dom kamerorna kan klämma fram bilder i mer än 8 bilder/s. Jag har träffat andra fotografer som har tex. 60MB/s på sina 450D kameror. Kan säga de är lite onödigt, bortkastade pengar.

Så mitt tips till dig, ta reda på hur snabb din kamera är, tar den 5 bilder i sekunden eller mer? Och om den nu gör de, kommer du att använda serietagning så mycket? Om de nu är så att du ofta fotar sport som jag, så behöver man nog lite snabbare kort. Om inte, köp ett "normal snabbt" minneskort, de är så mycket billigare!

Tack å hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback