AutoFokus

En av de första autofokus system mätte avståndet med hjälp av ljud? Med hjälp av att skicka ljud och beräkna tiden de tog för ljudet att stutsa tillbaka för få kameran att beräkna avståndet för att ställa skärpan! Ganska coolt! Fast ganska svårt att få rätt skärpa i grumliga miljöer ;)

Fast idag är de självklart att de ska finnas autofokus i objektiven! Men hur funkar de egentligen de vi tar för givet?
Ganska simpelt faktiskt (i mina öron iaf).
Om man petar upp spegeln i din systemkamera (spelar ingen roll vilken kameramodell, fast Canon går bättre ;) höhö) Så ser man en liten spegel bakom "main" spegeln. Se bilden nedan.
Under dessa speglar finns självaste AutoFokusen. Där finns de ett viss antal dioder, dessa dioder är våra fokuspunkter! Den fokuspunkt vi väljer är den dioden där kameran mäter ifrån.
Dioden skickar iväg ett ljus som sedan reflekteras tillbaka och den tiden som de tar för ljuset omvandlar kameran till avstånd som sedan gör att objektivet ställer in sin fokus.
Exempel på fokuspunkter, rebel T1i är typ 400D typen även 50D har sådana fokuspunkter
Nu vill jag inte höra hur ful min animation är! xD Men får hoppas den visar vad jag menar!

Sen finns del olika typer av fokus lägen

ONE Shoot - Hittar igen de du vill fokusera och låser fokuseringen tills du trycker om för att fokusera
AI Servo - Tar om fokusen ca 11 gånger i sekunden tills dess du släpper fokusknappen, hos Nikon heter de "Continuous Focus"
AI Fokus - En blanding av ovanstående, Låser fokusen på de motiv du siktar på men tar om fokusen när motivet rör på sig.

Förlåt att jag inte kan Nikon så bra! Har typ nästan aldrig använt en Nikon! xD HAr någon en Nikon jag kan få bekanta mig med?! :D

Själv använder jag bara AI servo, för de är perfekt när man fotar sport! Sen så har jag fokusknappen på ett annat ställe än vad man brukar ha, har nämligen fokusknappen just bredvid stjärnknappen eller på 20D så är stjärnkanppen fokusknappen! Folk som ska fota med min kamera för första gången har lite problem med fokusen ;) Sen var man vill ha fokusknappen är en smaksak! De flesta tycker de är bra med att trycka avtryckaren halvvägs för fokus. Men för sport är de perfekt med tumfokus! Testa! Kan visa någon gång hur man fixar de!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Derp!

Behöver inte kunna Nikon nu när canon släpper sin 1Dx ;) hehe (A)

2011-11-15 @ 16:04:01
Postat av: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Vilket awesome inlägg och din animation är jättefin!! xD

Jag brukar alltid trycka avtryckaren halvvägs för fokus, men kan tänkta mig att det är skönt med tumfokus! :)

2011-11-20 @ 19:23:45
URL: http://adaras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback