3 S:en Skåne, Skola och Schäfer

Hej hopp!
Tag sedan jag slängde in ett inlägg så de är väl dags? Har inte fotat så mycket och haft mycket skola så jag har inte haft så mycket tid! Men de som har slukat mest tid är MineCraft xD

De som har hänt sen sist är att jag har varit i skåne under "jullovet"(Jag har inte jullov så jag distanspluggade under den tiden xD) med Elin där vi har var i Malmö, Helsingborg och Köbenhavn :D Skit skoj och vi köpte en hel del xD Var även och fotade Volleyboll med pappa men tyvärr så var vi båda väldigt omotiverade så de blev inte så mycket bilder xD
En kan jag bjuda på ;)

Förra söndagen var jag på Umeå Schäferklubbs första inomhus träning bara för att få se vad dom gör där och för att träffa schäfrar ;) Ska dit imorn men då ska Elin och kameran med :D AS TAGGAD!

Jag är as sugen på att få skaffa en schäfer! Men måste tyvärr vänta tills jag flyttat hemifrån för varken mamma eller Mats vill ha en schäfer i huset xD Så jag far på schäferklubben för att dag drömma xD

Jag drömmer jätte mycket om att ha en schäfer som jag tränar och tävlar med i bla. skydd och lydnad. Så jag kan inte bärga mig!

Visste ni att de finns två typer av schäfer? Dessa är Utställning- och Bruksschäfer. En utställnings Schäfer är den "idiella" schäfern, Brun färgad med svart "sadel" på ryggen och en sluttande rygg. Medan en bruks schäfer har ungefär samma kroppsbyggnad som utställningsschäfern men har varierande färger och ingen sluttande rygg.
Ni ser skillanden?

Själv så är de bruksSchäfern som jag vill ha för utställnings schäfrar brukar få problem med höftleder. Sen så vill jag bara träna skydd och andra bruksgrenar och inte skutta runt på utställningar och skryta om hur fina min hund är xD Tycker de är alldeles för mycket fixering i att hundar ska vara "perfekta" i utseendet! De är insidan som räknas ;)

Ska försöka blogga mer!

Hörs!

Kommentarer
Postat av: Madde

Vi har en så kallad "utställnings-schäfer" men vi skuttar inte runt på utställningar då det inte ligger i vårt intresse.
Hon har även tränat skydd som hon hade kunnat bli utmärk i om det inte vore för att vi bytte inriktning för henne. hon är nu 5 år och har inga problem med höfter, och släpar inte röven i backen heller...allt är inte svart eller vitt. Det hänger helt på vilken uppfödare du går till. Jag gillar bägge sorterna lika mycket, och kan hålla med om att det är skit att vissa personer avlar schäfrar så att dom släpar baken i backen.
Lycka till i ditt valpköp!

2012-10-27 @ 17:39:43
URL: http://Madelli.Blogg.Se
Postat av: Magnus

Utställnings schäfer har bättre hd och ed statestik än vad bruks schäfern har. Så vem som slagit i dig att utställningsschäfrarna har sämre höfter vet jag inte. Bruksfolk?

2012-10-29 @ 22:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback