Copyright!

Haha animeringen gjorde bilderna mer brusiga! Nä men dit jag vill komma är att de är sådan hysteri om copyright, man är så rädda att någon ska sno ens bild och hävda att dom själva har tagit den! Då löser man de enkelt genom att sätta sitt namn i bilden, vilket jag tycker förstör bilden ENORMT. Jag skulle nog bli både sur och glad över att någon tog min bild! Först ja de är ju inte kul att någon tar något från en men för de andra, bilden var så pass bra att någon tog den. Hallå? xD

Copyright, Eller svenskt sagt, upphovsrätt.

De innebär (i fotografering) att varje gång DU tar en bild, spelar ingen roll vems kamera, om de är din egen eller om de är någon random på stan kamera, så länge du har tagit bilden så har du upphovsrätt över bilden!
Men visst man kan vara rädd att någon ska sno bilden för än! Men de finns ett snyggare sätt att visa att de är din bild utan att skriva in de i bilden!

Innan jag slänger in RAWfilen i photoshop så lägger jag in något som kallas metadata in i alla bilder jag har tagit, då jag med några få musklick så har jag lagt in mitt namn, kontaktuppgifter och copyrightförtäckning! Snabbt och enkelt och allt tack vare att jag har en mall. Och de gör jag med hjälp av Adobe Bridge CS3! De finns ett annat sätt man kan göra de på!
Högerklicka på den bild du vill kolla på, välj egenskaper, sedan information bland flikarna. Om du har gjort som jag så står all metadata du lagt in där! Plus vilken inställningar du hade, när bilden blev tagen och massa annat som man inte själv visste!

Om du nu inte har gjort som jag, LUGN! Du kan också göra de, fyll bara i de du vill fylla i, bara du fyller i ditt namn i författar rutan och i copyright rutan och något så man kan kontaka dig, email, nummer, kordinater, vad som helst bara de finns ett sätt att nå dig! Då är de större chans att den som vill använda bilden kommer i kontakt med dig istället för att bara ta den!

Istället för att "förstöra" bilden, gör på detta sätt! PLEASE!!

Nu ska jag sluta gnälla! Ha'de!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Derp!

De är så där ett inlägg ska se ut! :D

As bra skrivet!

2011-09-15 @ 11:40:11
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Vad bra inlägg! :D Awesome!

2011-09-15 @ 17:10:50
URL: http://adaras.se
Postat av: Emelie ;3

Dog av din hund där. Shoo cute.



sv:I KNOW DE SER MEGAAWESOME UT.

2011-09-16 @ 14:11:00
URL: http://engelbrektganskaperfekt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback