Canon EF 17-40/4L USM

Nu har jag äntligen lyckats göra en lite snabb "test" av mitt nya objektiv 17-40/4L som jag hade tänkt dela med mig av!

Vidvinkel objektivet 17-40/4L har funnits sedan 2003 utan uppdateringar! För en fullformatare så skulle brännvidden var 17-40mm men eftersom min kamera inte är en fullformatare utan är en APS-C sensorkamera som ger en crop effekt på 1,6 vilket blir, 27,2-64mm. Lite vidvinkel iaf!!!

Byggkvalité


En kropp i metall vilket gör att du med rätt mängd kraft kan kasta den och döda en älg(rekomenderas ej)! Nä men tackvare metallen så känns inte objektivet så billigt, jämfört med ett kit objektiv. Men inte bara för att den ska kännas dyrare för att den är gjord i metall, nej nej. Den ska ju tåla en del, som resten av Canons L-serie objektiv.
Vädertätad till viss mån, gummiring på objektivfästet tex. Tyvärr så är den inte tät framtill så jag rekomenderar om man skulle vara ute när de är regn, slask, dimma eller bara där de är allmänt blött, att ha ett UVfilter fram för att täta.

Med en filtergänga på 77mm så måste man tyvärr köpa lite större filer vilket blir dyrare jämför med mindre filter (Well dah).

Prestanda

Med en fast bländare på 4.0, som ger bra ljus! Plus att de är en fast bländare så ändras inte bländartalet beroende på hur du zoomar (HAR LÄNGTAT EFTER SÅNT OBJEKTIV). Som på andra L-serie objektiv jag har använt så är de väldigt lite vrid man måste göra för att zooma från 17 till 40, vilket gillas skarpt!

Och på tal om skarpt, fokuselementet är inne i objektivet så inga yttre delar rör sig när man fokuserar. De enda som rör sig är den främre linelementet vid zoomning men de sticker inte utanför objektivet (Tur de). Tyvärr måste jag erkänna att fokuseringen inte är den snabbaste! Men de beror nog på att närgränsen är på 28 cm vilket gör att fokuselementet måste flyttas låååångt.

Bildkavlité

Istället för att pladdra så mycket om hur BRA bilder den tar så ska jag visa istället ;)
Bilderna är tagna på stativ med fjärrutlösare och spegeluppfällning för att få bästa resultat som möjligt!
Bilden till vänster har jag använt mig av bländare 4 medan bilden till höger använde jag 22. Och de är för att visa hur bokehn är och hur bra skärpedjupen kan vara med det hära objektivet!
Sen dessa bilder nedan tog jag bara för att visa bildkvalitén i bilderna! Alla har olika smak på hur en bra bild är så jag säger inget.
Se hur nära jag var blomman. Sen så får ni även en blick på hur min uppstänning var för denna fotografering ;)

Kort sammafattning

Lätt, tåligt och skarpt objektiv! Lite slö när de kommer till at ta skärpa men är man inte så petig så är de inget större problem. Även fast jag tog bilderna i en APS-C kamera så blev inte bilderna sämre för de!

För att få ut allt från ett objektiv så skulle jag ha haft en fullformatare, som en 5D. Få se i framtiden om jag skaffar mig en sådan ;)

Bra eller dåligt? Spy färdig eller överlycklig? Kom gärna med kritik och tips! Vill bli bättre!! :D

Nu ropar sängen! G'natt!

Kommentarer
Postat av: Elin Brännström

Det är tävlingar i badminton! Jag har inte spelat på jättelänge och inte tävlat på över ett år så är sjukt taggad att tävla igen! Men tyvärr är de flesta tävlingarna på våren så jag längtar tills dess!



Och alltså, haha wow! Ett sånt där objektiv skulle man haft! :)

2011-09-19 @ 19:55:40
URL: http://bnsm.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Åh vill ha ett nytt objektiv! Vidvinkelobjektiv vore kul, men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Mitt fasta 60mm objektiv är riktigt bra, men man känner sig lite låst ibland. ^^

2011-09-19 @ 22:09:54
URL: http://adaras.se
Postat av: Fredrik Derp!

Najs inlägg! Bra skrivet till och med jag förstår de mesta :D

2011-09-20 @ 09:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback