20D VS 50D

Var tvungen att se skillnaden mellan min nya kamera och gammle trotjänaren.

20D är från 2005 och 50D är från 2009 och många säger att de oftast är objektivet som gör bilden och man beöver inte ett nyare kamerahus! Måste då säga att skillnaden mellan 20 och 50 är stor.

Att kunna välja delar från menyn och göra en egen slags meny är gudomlig och de kan jag göra i 50D. Istället för att hela tiden leta rätt på formatera, skydda bilder osv så får jag fram alla dom jag valt genom att bara trycka på set knappen! Och funktion till, att kunna göra mappar! Jätte bra att ha när man tex fotar ishockey, gör ny mapp för varje period så jag har koll på vilka bilder som kommer från vilken period! SUPER!
20D till vänster och 50D till höger! Canon har tänkt till, istället för att mata med direktkontrollratten (den stora ratten) så kan man antingen använda den lilla ratten för att välja kategorier och storaratten för de du ska välja eller så kan man använda joysticken och navigera!
Men den största anledningen till varför jag bytte upp mig var för ISOn. Fotar man sport och är på en arena/idrottshall/på toan som har dåligt ljus måste man höja ISOn och 20D hade väldigt högt ISO brus.
När jag väl nu tittar på bilderna så visas ingen större skillnad! Allt arbete i onödan! GAH! Eller ni kanske ser någon skillnad i bruset? Fast måste säga medans jag tog bilderna så hade jag AV läge (bara för att jag är sjuk och lat) så märkte jag att 50D ljusmätning är mycket bättre än 20D. Jag använda samma objekt (17-40 4L).

Live view, trodde faktiskt inte att jag skulle använda de så mycket men jag använder de jag vet inte hur mycket! De underlättar så mycket! Fast jag använder de mest när jag har 50D på stativ eller om jag ska fota från ett högre perspektiv.

Skärmarna, vissa säger att storleken på skärmarna inte har någon stor betydelse, jag säger motsatsen. Större skärm gör de bara enklare att bedömma om bilden är skarp eller inte men förståss så måste de också var en bra upplösning också! 20D hade 1,8" skärm och 50D har en 3" skärm med större upplösning!

Men bara för att jag har sågat 20D med att säga hur bra 50D är så kommer jag inte göra mig av med den! Vem skulle vilja köpa en 20D? Inte så många skulle jag tro. Nä men jag fick den av min pappa och de var hans första digitalasystemkamera så den ska bevaras!

Men de finns mer att säga om 50D och 20D men jag pallar bara inte skriva en bok om de!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Derp!

Äntligen ett inlägg! :D

2011-10-12 @ 08:50:08
Postat av: Jossan

Du har aldrig övervägt att jobba som fotograf? eller lära ut (som jobb) eller något sånt? ;-)

Du skulle ju passa perfekt som fotograf :-d

2011-10-12 @ 12:20:34
Postat av: sanna ;D

Hihi,.. jag skulle ta en 20D om jag fick den för ett bra pris :D Beror väl lite granna på hur man ser på saken.

sv; ÅH du måste fota hennes hår någon gång! :D Vill se!!

Jaa, verkligen att källsorteringen ska fungera, och att man inte behöver slänga så mycket av förpackningen! :D

2011-10-13 @ 09:44:15
URL: http://handlingar.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Kul att se jämförelser! Om jag skulle jämföra Nikon D5000 med Nikon D700 så skulle det nog också bli en bok. Vilken skillnad!



p.s Visst är det Master Chief! Som tack har du har fått en kaka i min blogg:

http://adaras.se/2011/october/wip-master-chief-halo.html#comment

:P

2011-10-19 @ 11:04:08
URL: http://adaras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback