RAWR!!!

Va inte rädd! De är bara Wiktor som ryter, han är ofarlig! Så länge han inte slår dig i skrevet...

Vart jag vill komma är att de finns olika bildformat att fota i, vanligas är formaten som typ alla kameror klämmer ut är JPEG, ett format som gjordes enkomt till internet så att de inte skulle ta sån stor plats när man la ut den på en hemsida. Vilket gör att när man fotar i JPEG så kompremeras(trycks ihop, förminskas, mindre bra) vilket gör att kvaliten bilden försämras, ett så kallt RAW format. För den som är intresserad så ska jag gå in lite mer på vad RAW är för något.

Om man funderar lite så kan man förstå varför RAW heter som den gör... Ja precis bilden är rå, precis som köttet innan de blir stekt. Så en RAWfil är alltså allt som senorn fångar upp när en bild tas. Så ingen för sämrad kvalitet i upplösningen för då användas alla pixlar i sensorn. Men tyvärr, när du ska titta på bilden i datorn så kommer de inte att gå. Datorn ser inte filen som en bild, den ser den som en helt vanlig fil (inte A-fil! Datafil). De går att göra så man kan titta på bilden utan några program men då måste man in och pilla i datorns känsliga områden, inget att rekomendera!
Så ser er RAW-fil ut...

Finns för och nackdelar med RAW, så som jag tycker dock! Sen finns de andra nötter som tycker annat.

Men de posetiva med RAW att om du har rätt program och har ett bra öga för färger så kan du ställa vitbalansen så de blir helt perfekt när vitbalansen i kameran har svikit dig! I Photoshop CS3 (som jag använder) kan man öppna RAW-filer. Men de som är awesome är just att innan bilder hamnar i självaste photoshop så går filen igenom något som heter cameraraw. Där man bland annat kan ställa vitbalans, ljus i bilden, beskära bilden i skalor, fixa skärpan lite lätt, öka eller sänka mängden av en viss färg och en del mer utan att pilla i kvaliten i bilden! Helt suveränt!

Dessa två bilder är samma bild, skillnaden är bara att den till höger är RAW som jag sparat ner till JPEG utan att göra något med den. Medan den vänstra bilden har jag ändrat vitbalansen i bilden i CameraRaw för att få bort de gula i bilden. Detta är nog de bästa sättet att visa skillnaden mellan JPEG och RAW. Visst de går att fixa bort de gula utan att gå igenom cameraraw men de är SÅ mycket smidigare. Sen finns de säker saker som man kan göra med en RAW-fil som jag inte vet om.
Finns inget gott som inte har något ont med sig! En RAW fil är väldigt stor! Min 20D har 8,2 megapixlar vilket gör att RAW-filen blir ungefär på 8MB medans en JPEG ligger på ungefär 2MB. ju fler megapixlar desto större filstorlek. Detta gör ju (uppenbart) att minneskortet fylls snabbare och du får plats med mindre bilder. För att utnytja dom coola grejerna måste man ha ett program som kan göra de och Photoshop cs5 som är till Windows och är på svenska kostar drygt 8000...

Men är de så att man har ett stort minneskort eller bara inte bryr sig ett skvatt om hur många bilder man tar och har råd att köpa photoshop, eller har de på skoldatorn eller är busig och råkar få de på något vänster som är HELT LAGLIGT så tycker jag man ska köra på RAW! Enda sedan jag upptäkte de man kunde göra med RAW så har jag inte fotat med något annat format sedan dess!

Hoppas ni blev någon grad klokare! De skulle jag inte ha blivit!

Nu ska jag sluta pladdra! Ha'de!
Följ min blogg med Bloglovin

Kommentarer
Postat av: Emelie ;3

haha söt :O



sv: Jaa den var dyr sa pappa iaf o_o fast alla mikrofoner är typ dyra xD JAA jag tror du kommer ihåg alla städer ;O

2011-08-27 @ 13:41:43
URL: http://engelbrektganskaperfekt.blogg.se/
Postat av: sanna ;D

haha vilken charmig liten plutt :D



sv; ja, :D jag har haft rött, lila, mörkblått/svart, och olika bruna färger xD Så det har blivit en del nu under åren som gått xD !!

2011-08-28 @ 15:45:17
URL: http://handlingar.blogg.se/
Postat av: emelie

vilken härlig bild!

2011-08-29 @ 22:15:14
URL: http://primadonnajordgubbssylt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback