Nya kamera eller ingen ny kamera, de är frågan!

Nä ska sluta göra egna versioner av shakespeares, fast vi har samma förnamn! Men efter ha kommit hem från en och en halv vecka hos min pappa i stockholm där jag både fotat fotboll och även en halvdag i studion så blir man lite nere när man kommer hem och ser den utrustning jag har i jämför med pappa...

För er som inte vet så har jag en Canon 20D, jämfört med kamerorna idag så är den bara en fis i kosmos. Så jag har bestämt mig för att byta upp mig! Hade några funderingar på att köpa en Canon 7D med sina 8 bilder i sekunden och filmfunktion i full HD och andra funktioner att leka med, rena drömmen! Men så såg jag prislappen... Damn it...

Så nu kollar jag nu efter begagnade 50D, och dom finns till verkligen bra priser som min plånbok tillåter!

Innan jag går in på hur AWESOME 50D är (från min synvinkel) så ska jag berätta historien om 20D...
Fick den av min pappa efter min första kamera fick fuktskador (Canon 350D), 20D var pappas första digitala systemkamera som han köpte strax innan påsken 2005. Samma år som jag fick upp ögonen för fotografering!


Lite snabb fakta:
8,2 megepixel
5 bilder i sekunden, buffert på 23 jepg och 9 RAW
ISO 100 - 3200
1,8" skärm med 118 000 pixlar
Klarar CF typ I och II
Ja..Här är kadavret..Bad Fredrik lite snabbt att ta bilder på den så jag kan visa hur vacker den är!

Anledningen till varför jag vill byta upp mig är för två orsaker, för de första vill jag ha lite mer prestanda i kameran sen för de andra så börjar kameran bli väl använd! Avtryckaren samarbetar inte med mig, trycker för att ta en bild men inget händer och just precis man börjar svära över att den inte tar bild då får den dåligt samvete och börjar fungera. Sen har jag halkat med den en gång när jag var på väg och skulle fota ishockey då låset till ett av batterierna i batterigreppet gick av så varje gång jag öppnar batteriluckan så får jag en batteriet i knät. Sen så lever betterigreppet sitt egna liv! Fast jag nyss laddat båda batterierna så ibland gnäller kameran att de är slut på batteri. Ta in och ut batterierna så är de fullt igen... Spökande batterigrepp!

Men 50D! 15,1 megapixel, 3" skärm, 6,3 bilder i sekunden, mindre brus vid hög ISO (jämfört med 20D), Live view med autofokus, klarar av snabbare CF kort, inbyggd sensor rengörings system och forhoppningsvis i bättre skick än min 20D! Så jag fattar inte varför jag gnölar så hemskt för! Känns som en självklart att jag ska byta! Men efter lite sökande på både blocket så har jag hittat något som kan vara nått! Jag får åter komma med hur de går!

Jag ger mig! G'natt!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Derp!

Ofta 20D har 8 megapixlar? xD

2011-08-23 @ 12:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback